ESO procesų automatizavimo specialistė – apie robotus energetikoje, su jais susijusias baimes ir efektyvumą

2023 m. birželio 21 d.
ESO procesų automatizavimo specialistė – apie robotus energetikoje, su jais susijusias baimes ir...

Robotizuotas procesų automatizavimas – galimybė efektyvinti procesus ir suteikti darbuotojams galimybes vietoje pasikartojančių ir taisyklėmis paremtų užduočių dėmesį sutelkti kūrybiniams sprendimams. Tuo jau įsitikino bendrovės „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) procesų automatizavimo skyriaus vadovė Sandra Stankaitytė. Ji įsitikinusi, kad automatizuoti procesus galima bet kurioje įmonėje, tik norint geriausio rezultato, reikia deramai pasirengti pokyčiams. 

Iš automatizavimo proceso galima pasimokyti ir kalbant apie efektyvų energijos vartojimą, jo procesų, priemonių diegimą.

„Dažniausiai darbuotojai apie tam tikrų procesų robotizavimą jau žino iki jiems prasidedant, kai kurios naudos taip pat būna priimamos kaip kasdienių darbų palengvinimas ir privalumų atskirai komunikuoti net nereikia. Na, o jeigu yra su robotizacija susiduriančių pirmą kartą, tuomet viską nusveria argumentas, kad vadinamasis robotas atliks nuobodžiąją ir daug laiko eikvojančią darbo dalį. Pavyzdžiui, informacijos rinkimą iš kelių sistemų ar jos perkėlimą iš „Excel“ formato į kitas sistemas, įvairiausios informacijos patikrinimą. Kai darbuotojams nebereikia dirbti su dideliais informacijos kiekiais, atlikti jų perkėlimo, pasikartojančių ir taisyklėmis paremtų užduočių, atsiranda daugiau laiko kūrybiškumo reikalaujantiems darbams. Tad ne tik greičiau ir efektyviau vyksta procesai, bet ir darbuotojai turi daugiau galimybių realizuoti savo idėjas. Tai didina ir motyvaciją, ir lojalumą įmonei“, – sako S. Stankaitytė.

Anot specialistės, nors paskatinti darbuotojus naudotis naujovėmis nėra sudėtinga, nusprendus automatizuoti procesus ESO, teko susidurti su kolegų nepatiklumu ir išsklaidyti ne vieną baimę. Vieni darbuotojai bijojo, kad automatizavus procesus, juos darbo vietose pakeis robotai, nors dėl to iki šiol nebuvo atleistas nei vienas specialistas. Kiti abejojo, kad robotas viską tiksliai atliks ir nereikės dirbti dvigubai daugiau – ne tik tikrinti roboto darbo rezultatuss, bet ir galiausiai pačiam jas atlikti.

„Norėdami išsklaidyti šias baimes, rengėme mokymus, kuriuose supažindinome su įvairiais automatizavimo ir procesų efektyvinimo įrankiais. Taip pat darėme periodinius pristatymus, kuriuose pasakojome, kaip dirba robotas, kaip prieš paleidžiant į darbą jis testuojamas, kiek patikrinimų jis atlieka, kad informacija būtų pateikiama teisinga“, – aiškina S. Stankaitytė.

ESO specialistė pabrėžia, kad bandant pristatyti robotizuoto procesų automatizavimo privalumus, ypač pagelbėjo aukščiausio lygio vadovų nuolatinis palaikymas ir įsitraukimas, departamentų ir komandų vadovų dalinimasis informacija apie šios inovacijos naudą bei galimybes. Visgi labiausiai pralaužti ledus padėjo tai, kad dalis kolegų patikėjo dalį darbo robotui ir apie tokio sprendimo privalumus pasakojo kolegoms. Sukūrus ir ištestavus roboto veikimą, pademonstruota, kad jis gali greitai bei tiksliai atlikti didelį kiekį operacijų ir yra itin atidus detalėms.

„Pamačius, kaip procesų automatizavimą pasitelkusios komandos dirba daug greičiau ir efektyviau, buvo visiškai eliminuoti ranka atliekami informacijos perkėlimo iš vienos sistemos į kitą darbai, baimes pakeitė smalsumas, susidomėjimas augo savaime. O mes visiems norintiems sudarėme galimybes iš arti susipažinti su naudojamomis robotų kūrimo programomis, realybėje pamatyti jų veikimo principus ir gauti atsakymus į visus iškylančius klausimus“, – teigia S. Stankaitytė.

Pirmas žingsnis – procesų standartizavimas

ESO procesų automatizavimo skyriaus vadovėakcentuoja, kad darbuotojų įsitraukimas – tik viena sėkmingo robotizuoto procesų automatizavimo dedamųjų. Prieš įdiegiant robotus bet kurioje įmonėje, visų pirma reikėtų išsigryninti jų poreikį – galbūt tam tikros užduotys atliekamos kelis kartus ir taip prailginamas proceso atlikimo laikas, tad gal tiesiog pakaks peržiūrėti ir standartizuoti įmonėje vykstančius procesus.

Robotų paprastai prireikia didelėse įmonėse, kai iš proceso negalima pašalinti daug laiko reikalaujančių užduočių. Pavyzdžiui, atnaujinti kliento ar objekto informaciją keliose sistemose, patikrinti kelis duomenų šaltinius ir surinktą informaciją pateikti už sprendimo priėmimą atsakingam darbuotojui.

„Taip pat itin svarbu užtikrinti, kad iki roboto diegimo procedūros būtų atliekamos tinkamai, teisingai ir tiksliai, reikia atlikti jų peržiūrą ir auditą, sutvarkyti logiką. Jei sistema neveiks taip, kaip turėtų, automatizavus, problemos nebus išspręstos, bet kaip tik padidės – numatyti darbai bus įvykdomi dešimt kartų efektyviau, bet vis tiek neteisingai“, – perspėja S. Stankaitytė.

Didesnis dėmesys energetiniam efektyvumui

Anot ESO specialistės, atlikus reikalingus namų darbus ir supažindinus su pokyčio eiga darbuotojus, būtina ir toliau išlaikyti aktyvią komunikaciją su robotus užsakančiais kolegomis, dalintis sėkmės istorijomis, siūlyti pagalbą ir kitiems skyriams. Galiausiai – suprasti, kad pasitaikys įvairių iššūkių, ypač – sparčiai kintančiame energetikos sektoriuje: vykstant elektros rinkos liberalizavimui, atsirandant vis daugiau gaminančių vartotojų ir diegiant išmaniuosius skaitiklius, atsiranda būtinybė keisti procesus ir tuo pačiu roboto sistemas, išauga užduočių ir užsakymų įvairioms procesų automatizacijoms poreikis.

„Vis daugiau dėmesio skiriama ir energetiniam efektyvumui, kuris padidėtų automatizavus ir standartizavus tam tikrus procesus. Taip galima sutaupyti žmogiškųjų išteklių, laiko, minimizuoti energijos švaistymą. Taip pat, klientams norint laiku pastebėti ir mažinti energijos švaistymą, būtina analizuoti savo suvartojimo duomenis, o didėjant jų imčiai tam gali pasitarnauti tas pats robotizuotas procesų automatizavimas. Juk tuomet viską atliks ne pats vartotojas, bet į grafikus tikslią informaciją suves robotas, todėl bus galima lengviau surasti energijos švaistūnus ir greičiau inicijuoti pokyčius. Tad tiek procesų automatizavimas, tiek ir robotų tobulinimas galiausiai leis padidinti vartotojo pasitenkinimą ir leis pajusti realią naudą taupant bei gaunant kokybiškesnes paslaugas per trumpesnį laiką“, – teigia S. Stankaitytė.